onsdag 28 oktober 2009

Prydnadskål

Det brukar alltid bli någon prydnadskål i kruka vid den här årstiden. Gillar speciellt den här färgkombinationen!
Tog detta kort för några veckor sedan, tyckte det var fint med vattnet i bladbuketten.






Ett par veckor senare såg den ut så här!
Jag hade ju sett att där fanns små gröna larver men tänkte att det kanske blir fina fjärilar i trädgården till sommaren, så jag lät dem vara :-)
Växte gjorde de ju, larverna alltså, och käkade såklart på kålen så jag började ändå fundera på att plocka bort dem men plötsligt var de borta och kålen såg ut så här.




Plötsligt så hittade jag gröna larver krypande på husvägg och dörr. Krukan stod säkert 6-7 meter från huset men till huset hade de hittat och dessutom "krupit" upp först på trappen och sedan upp på väggen ett par meter! Letade de efter ställe att övervintra på, förpuppa sig? Det är det enda orsaken jag kan komma på. Så nu hoppas jag på fina fjärilar - om inte fåglarna som byggt bo under takpannorna äter upp larverna förstås...





En underbart fin dendrobium som jag fick av vänner för något år sedan. Just nu blommar den för fullt med sju stänglar, fyra har redan blommat över och en ny är på väg. Fantastiskt :-)

Inga kommentarer: