fredag 12 februari 2010

Årstidens favoritkrukväxt


Jag har en favoritkrukväxt just denna årstiden, nämligen fönstervivan.
När adventsljusstakar och annat julbetonat är bortstädat från fönstren så ser jag fram emot att köpa just fönstervivor till mitt köksfönster.
De finns i flera olika färger men just den här är min favorit.
Blommar konstant i 3-4 månader, kommer nya blomstänglar hela tiden. Lättskött.
Jag gillar att det är så många olika nyanser av samma färg på blommorna beroende på hur gamla de är.
Primulor är jättefina och det brukar jag också köpa MEN tyvärr är det ju så att de inte står särskilt länge egentligen...
Det gör däremot fönstervivan :-)


I vårt äppelträd hänger jag den mesta fågelmaten. Just nu solrosfrö, ost och talgbollar.
Snön ligger djup men jag har pulsat fram och tillbaka där ett antal gånger för att fylla på maten, så nu har jag en liten gång.
Gjorde ett försök att skotta men sträckan är mer än dubbelt så lång som syns här, så jag gav ganska snart upp.
Gubben min har skadat ett knä och hoppat på kryckor i 3-4 veckor och går fortfarande inte så bra, annars brukar snöskottningen vara hans jobb :-)
Jag har fått ta över, men har ju reumatism så det har bara blivit det nödvändigaste som blivit skottat. "Finentrén" är inte användbar om man inte vill vada fram i 3-4 dm snö :-)
Vi har en så fin bofink som kommer och äter vid äppelträdet. Blev väldigt förvånad först, tyckte det var lite fel årstid att se honom, men läste i en fågelbok att enstaka faktiskt övervintrar.
Jag är väldigt glad att han valt att stanna just i vårt grannskap :-)


Så här fint belyste solen våra träd en tidig förmiddag. Det hade varit minus 19.9 grader på natten!!! Huuuhhh...



Som så många andra bläddrar jag nu i Impectas frökatalog.
Jag sår dock ingenting inomhus, har tyvärr inget utrymme som lämpar sig för det. Gjorde det ett år, hade satt upp extrabord fyllda med frösådder i vardagsrummet, men det har gubben min lagt in sitt veto mot nu.
Jag håller faktiskt med, det blev massor av små "blomflugor" - inte alls trevligt.

Så nu nöjer jag mig med att så när utomhussäsongen börjar. När det blir i år kan man ju undra med tanke på all snö...




Mycket finns det som lockar.
Post-it lappar är bra att ha :-)





Silversalvia kommer i alla fall att stå med på beställningslistan.
Lite som lammöron men i större version.




Om två dagar drar jag vinnarna i min lilla utlottning så det finns fortfarande chans för er som ännu inte deltar :-)
Ha det så gott därute!

10 kommentarer:

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Visst är det mycket som lockar i frökatalogerna. Lätt man köper på sig för mycket. Inventerade mina fröer och det var många jag inte behövde köpa i år.
Trevlig helg
Birgitta

Annika Christensen sa...

Samma här älskar den...
Har två hemma just nu och gav bort två till en vän.
Tacksamma är de tror att jag skall köpa några vita också.
Ha en skön helg
Annika

Lilla My sa...

Har inte själv haft fönsterviva men jag har också hört att den är tacksam att blomma. Ska nångång ta hem och prova den med. Vi har på jobbet många färger men jag gillar också den rosa :)

Här ligger snön djup och kallt fick vi igen. Nu i morrn är det -17 grader, brrr....ska på jobb här så småningom.

Ha en skön helg

Mot nya äventyr ! sa...

godmorgon ! jag blev lite sugen på en sån där "fönsterviva" fast jag inte e så bra på blommor , men du skrev ju "lättskött" så jag kanske gör ett försök ! :-)
Louise ska jobba extra på Blomstergården idag. jag tänkte köra till Skeppshult och kolla in en ny "pärl-affär".
Ha en fin helg ! Kram , Helèn

Villa Solgården sa...

Den rosa fönstervivan är verkligen söt i alla rosa nyanserna!! Fina bilder från trädgården.
Vet du vad, jag har faktiskt inte längtat så mycket till våren, men i natt drömde jag att min pappa(!) hade öppnat handelsträdgård i en bod på trädgården och att det var sommar! Haha, ville aldrig att drömmen skulle ta slut. :)

Trevlig helg Ingela!

Sanna

Ester sa...

Jättefin! Det är så härligt med vår på fönsterbrädan.
Må så Gott!
Ester

Tina sa...

Varm kram till dig vännen!!
Tack fina för din hälsning hos mig! Blir så glad =)
Ha en underbar helg!!
Kram Tina

Anns Gröna sa...

Det låter som om jag också skulle kunna klara denna vårbärare. Fixar aldrig primulorna så länge men denna ..... kanske!
Härliga vinterlandskap du visar.
Ha en härlig söndag!
Kram
Ann

Agge sa...

Något för mig om de är lättskötta.
Tack för fint beröm
Kram Agneta

Susie på Stjärnarve... sa...

Ett par sådana där fönstervivor skulle nog passa i mina köksfönster tror jag!