lördag 20 mars 2010

Lite av varje...

Efter mycket och långt funderande har jag skaffat mig en digital systemkamera.
Jag har tidigare haft en systemkamera, från slutet av 80-talet och kanske i sådär 14 år. Vet att jag till slut var väldigt trött på att "släpa runt" på den, att den var för stor och jag längtade efter något mindre.
Därefter hade jag en APS-kamera några år innan de kompakta digitalkamerorna blev vanliga och jag skaffade en sån.
Den har jag varit väldigt glad i, de är ju så små och praktiska - man kan ha dem med sig överallt.
Så varför skaffar jag då en stor systemkamera igen? Ja, jag har faktiskt undrat själv...
... men orsaken är att jag gillar att fotografera och vill börja göra det ännu mer och då tycker jag att det kanske "kräver" en bättre kamera.
Har bränt av en faslig massa foto de senaste veckorna och fast många hamnar i papperskorgen blir det en hel del som sparas. Ni behöver inte vara oroliga, jag ska inte tråka ut er med alla :-)
Jag hade en bukett tulpaner i blandade färger hemma just när jag köpt kameran.
Fick en dag syn på denna utslagna tulpan (gul och röd, bild ovan), egentligen inte "mina" färger men den riktigt glödde i solstrålarna som nådde den.
Så då åkte ju kameran fram förstås :-)
Sen var jag ju tvungen att även få med färger som jag gillar mer :-)
Så det var bara att flytta runt tulpanerna så att solen nådde de jag ville...

En dag åkte jag iväg till Gåsevadsholms slott för att ta lite foto utomhus.
Tycker slottet är så fint.
"Tyvärr" är slottet privatägt och man har inte tillträde ens att gå nära inpå och titta, men fota från vägen går ju bra :-)





Här hemma i trädgården är det just nu "vad som göms i snö kommer upp i tö"!
Bl a detta fågelbad som jag gjorde för några år sedan.

Snön har varit väldigt envis!
Det har varit en sån hård isskorpa ovanpå att fast solen har lyst några dagar och det varit plusgrader har det inte verkat som om det smält något.
Men, så igår kom regnet och då satte snösmältningen igång. Yippie!!!!



Några av mina rabatter har t o m börjat synas igen :-)
Här fick jag syn på att kärleksörten är på gång - härligt!!!





Till sist måste jag bara visa en sån fin liten kruka jag hittade i en affär häromdagen och inte kunde låta bli att köpa...



... kan något med rosor i olika rosa nyanser någonsin vara fel???
Där fanns också en stor kula/boll i samma mönster där det satt en ängel ovanpå. Ängeln var i grå/beige, som kanten på krukan.
Stod länge och tittade på den men gick till slut därifrån utan...
... fast det lär nog bli att jag köper den snart ändå... den var ju så fiiiin :-)




Ha det så gott!
Nu är snart våren här på riktigt!!!




10 kommentarer:

Njut i din trädgård sa...

Hej Ingela, oerhört vackra bilder du visar. En jätte söt kruka som du fyndat!
Trevlig lördag kväll!

Anonym sa...

Grattis till nya kameran!!
Jätte roligt med ny teknik att upptäcka. Jätte fina bilder har du tagit. Du får gärna tråka ut oss med en massa bilder=)=) Man blir ju dö nyfiken. Hoppas du är nöjd med ditt köp.:)
Kram

Annika Christensen sa...

Grattis till en ny kamera.
Kul att utvecklas.Jätte fint du visar oss.
Gillade också den där krukan och den skulle passa bra hos mig också.
ha det gott och lycka till.
Annika

The Secret Garden sa...

Jag funderar också på systemkamera. Har bara en liten kompakt digital nu. Är osäker, systemkameror är ju så mycket större och besvärligare att släpa på.
Men kanske skulle mina bilder bli bättre med en system..eller kanske inte.. :)

Ha det gott!

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Digitala system kameror är fantastiska, även för oss amatörer.
Lite dyra i inköp men ingen kostnad för 'kort'.
Ha det gott
Birgitta

Susie på Stjärnarve... sa...

Fina bilder du tagit! Visst är det härligt med dom moderna digitala systemkamerorna. Har en gammal Canon som jag fått av en vän. Den börjar bli väldigt medfaren men den fungerar och tar hyfsade bilder (det är fotografen som inte är tillräckliogt bra tror jag), så den får nog hänga med ett tag till.
Trevlig helg!
Susie

Mot nya äventyr ! sa...

Jättefina bilder !! ....och så fantastiskt söt kruka !
Nu ska jag försöka mig på ett nytt inlägg . Blev lite irriterad sist ! *smile*
Ha det gott ! Hörs ! Helen :0)

Ester sa...

Lycka till med nya kameran! Hoppas den blir en go' kompis i trädgården i sommar, så att vi får se ännu mer vackert från din täppa!
Må så Gott!
Ester

Anns Gröna sa...

Visst är det spännande med en ny kamera! Håller på att övningsköra min och tar på allt som jag bara kan. Sportfunktionen med många snabba bilder i följd är kanonkul när vår lilla loppa springer gatlopp mellan hall och kök här hemma.
Snygga bilder du fått till, tulpanerna var jättafina.
Och krukan - ja du, en sån hade jag nog också plockat med hem. Jättesnygg!
Ha en skön vecka!
kram
Ann
PS! Maria hälsar!

Tina sa...

Hej Ingela!!
Men wow.. vilka bilder. Va duktig du är. Jag har själv en gamal skruttkamera & går i tankarna att köpa mig en ny. När jag ser dina fina bilder känner jag att..Ja, du Martina det kanske inte hjälper fullt ut med en ny kamera... men det hjälper nog till...fniss...
Önskar dig en härlig Måndag!!
Varm kram Tina