tisdag 1 juni 2010

Dublin



Nu har jag haft ett par veckors bloggpaus och under tiden har jag
 bl a varit i Dublin.

Det är 11 år sedan jag senast var utomlands, då var jag faktiskt också på Irland, så det var verkligen tid  att ge sig ut och uppleva lite nytt igen!!
Jag "gick i väggen" år 2000 och håller fortfarande på att jobba mig tillbaka till ett bra liv efter det. Under alla år sedan dess har det inte funnits någon lust att resa utomlands trots att jag rest en hel del tidigare i livet.
Att jag nu faktiskt fått lusten, orken och modet tillbaka att resa utomlands ser jag som en stor framgång och ett bevis på att jag är på väg åt rätt håll vilket gör mig så glad!!! :-)

Jag reste inte själv utan hade sällskap av min systerdotter vilket var jätteroligt!
Hennes faster bor på Irland sedan länge, så vi passade på att hälsa på henne.

Vi bodde i området ni ser foto på här ovanför.
Många gator/områden i utkanten av Dublin såg ut så här.



Just på denna gata växte det mycket clematis av samma sort, tror det är någon form av bergclematis. Kanske clematis montana rubens... Fint var det i alla fall!



Så här fin och ståtlig är Dublins turistbyrå! Placerad i en gammal kyrka.



Gatumusikanter fanns det ganska gott om. Härlig musik spelade de.
Enligt fastern så finns det inga dåliga gatumusikanter på Irland :-)




Lite gatuscener...





Detta hotell i Dublins centrum ägs tydligen av Bono i U2... lite kuriosa :-)



Det är inte alls som i England där de har mycket blommor som pryder och livar upp i städer och byar. Dessa blomstergrupper hittade jag dock vid en central gata, annars var det väldigt snålt med blomsterfägring.



En dag käkade vi på ett ställe som hette "Eddie Rockets".
50-tals inspirerat med röda lädersäten att sitta i, små jukeboxar vid varje bord och såklart bl a hamburgare i olika varianter på menyn.







Detta är ett litet shoppingcentra, väldigt fint tycker jag, med sin fasad i "smide" och växterna som mjukar upp intrycket.


Väldigt fint inuti också.



Alldeles bredvid låg en fin park - St Stephen´s Green. Där var det skönt att vila fötterna en stund :-)


Parken stängdes och låstes varje dag vid solnedgången.
(Tur vi inte har det så här i Sverige)

Avslutar inlägget om Dublin med en fin dörr.
Det fanns verkligen dörrar i alla de färger och med vackra halvcirkelformade fönster ovanför.
Just denna är lite ovanlig och nog ofta fotograferad av turister :-)



Hoppas ni haft nöje av turen. Återkommer i ett annat inlägg med lite bilder från botaniska trädgården i Dublin.




8 kommentarer:

Lilla My sa...

Vilken intressnt resa du gjort! Härliga bilder så man blir ju sugen på att åka till dublin nångång och så skönt för dig att må bättre och kunna resa igen.
Kram Lotta

Tina sa...

Hej vännen! Saknat dig!!
Men Gud va glad jag blir av att läsa att du mår så mycket bättre nu !!!
Vilken underbar resa du gjort & vilka underbara bilder du delar med dig av!!!

Så underbart fint du gjort här på bloggen oxå!!
Så ser jag att du har en hantverks blogg oxå..tror inte jag sett den innan.. måste in & titta =) Du vet jag har minne som en Guldfisk...fniss...

Önskar dig en underbar Tisdag!
Varm kram Tina

Merja sa...

Låter som en skön resa! En resa till Irland finns på min reselista:)
Sköt om dig!

Inger sa...

Så fint du haft det på din resa, ett miljöombyte kan göra mycket gott. Hoppas du har glädje av resan långt framöver.
Ha det bra!

Susie på Stjärnarve... sa...

....kul verkar du ha haft och mycket spännande att titta på - trots att det inte var så mycket blommor!

Christina sa...

Vilka vackra bilder! Förstår att du trivdes bra där. Jag har aldrig varit på Irland, men skulle gärna vilja åka dit någon gång. Ser fram emot bilder från botaniska trädgården.
Ha det riktigt gott!
Christina

Rose Garden Malevik sa...

Fina bilder......och roligt att du mår bättre...jag har själv samma erfarenhet....och har haft stor nytta av min trädgård att komma tillbaka :)
Håkan

Gardenhouse sa...

En så trevlig resa ni gjort, så kul att få följa via bloggen. Vad skönt att ditt liv går åt rätt håll igen. Det är inte klokt vad tid det kan ta, jag vet. Spännande med fortsättningen på botaniska...
Kram Sussi