måndag 20 september 2010

Gamla saker o nya krukväxter



Idag blir det inget inlägg om trädgård och natur utan något helt annat.

Jag har en gammal poesibok som var mammas när hon var ung på 1950-talet.
Satt och bläddrade i den härom dagen, så idag kommer den med här på min blogg.

Boken är jättefin.
Pärmarna är i trä och med stora metallbeslag som ni ser på fotot ovan.




Här har mammas mormor skrivit en "dikt" i april 1952.
(Klicka gärna på fotot för att läsa den)

Som ni ser så finns det mer än dikten på sidan.
Mamma var väl lite för snäll - eller obetänksam :-) och lät mig få poesiboken när jag var liten...
... så de flesta sidor har fått rött klotter av lilla mig.
Jag kan inte ha varit många år inte med tanke på hur klottret ser ut :-)



Ovan är det mammas lärare som målat så fint och nedan en väns bidrag.



Kan ju inte göra ett inlägg helt utan inslag av växter ;-)

Har skaffat ett par begonior för deras fina blads skull, tycker de är så vackra.
Nu kommer det några små, lite oansenliga men söta blommor också - en liten bonus.








Matvaruaffären där jag handlar hade plötsligt en dag mycket mer växter än de brukar ha och till kanonpris, två för 50 kr, så några fick följa med hem - bl a den här.



Hamnade i ett av våra Höganäskrus som jag gillar så mycket.
Ärvda efter mormor o morfar, men från början var de gammelmormor Ellens.
Pratade med mamma idag och hon berättade hur de la in mat i dem förr, bl a ättiksgurkor.




Ha det så gott - trots det trista septembervädret :-)



8 kommentarer:

Merja sa...

Så kul att boken verkar vara så välbehållen!
Gillar begonior av olika slag. Har en variant med fläckiga blad.

Gardenhouse sa...

Men åh en sådan skatt efter mammsen. Härligt vackra dikter och en såå fin handstil!
Ja det är så kul att se och läsa att fler är blomster galna. För visst är det toppen att blommorna kommer in i fler och fler affärer.
Kram Sussi

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Har också lite smått börjat uppskatta begonior.
Kul med de gamla poesiböckerna.
Ha det gott
Birgitta

Anonym sa...

SÅ roligt att ha boken från din mor! Guliga verser som står i den:)
Väldigt vackra blad det håller jag med om!
Ha det gott
Kram

Ölandsvindar sa...

Ja tänk när alla skulle skriva i varandras poesiböcker: "Du är rosen jag är törnet, glöm ej vännen som skrev i hörnet" var en av favoriterna. Kul att påminnas om det.
Kram
Kerstin

Claus Dalby sa...

Hej - tak for link. Nu har jeg også linket til dig. Bh Claus

Britt sa...

Vad kul att ha en så fin bok kvar//Britt

Isas Trädgård sa...

Åhhh, vilken skatt du har där i din mammas vackra poesibok ! Sådana skulle vi behöva idag .. att stanna upp och skriva några vackra rader till varandra !
Ha det så gott !
Kram/Isa