lördag 23 juli 2011

Några favoriter


Vissa kombinationer av växter fastnar man för extra mycket och detta tycker jag är så snyggt.

Perovskia och solhatten "Magnus".

Fler solhattar ska införskaffas, behövs lite mer av deras färg i rabatten.


Jag provade att så pionvallmo för första gången i år och det kommer jag definitivt att göra nästa år också.


De är verkligen läckra och matchar den lila liatrisen (rosenstav) bra.



Allt regnande tynger ner de utslagna blommorna, men då syns å andra sidan vallmons fina "undersida".



Knopparna är också otroligt fina.


Denna funkia köpte jag på Sofiero i fjol, gillar de lite smalare bladen.



Om jag minns rätt så heter den "Stiletto".



Ha det så gott där ute i sommarsverige!



7 kommentarer:

Lilla My sa...

Pion vallmon är jätte fina, sådde frön men vet inte om dom torkat bort för inte har jag sett till några blom.
Det är trevligt med blommor och att lyckas kombinera så ens öga är nöjd över resultatet.
Ha det bra
Lotta

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Här har varken Magnus eller perovskian börjat visa färg ännu. Snygga tillsammans!
Ha det gott
Birgitta

Ninni sa...

Vad mycket fint du har! Rudbeckior och pioner tycker jag mycket om. Jag testade att fröså pionvallmo men lyckades inte heller med dem. Annars är det ju en optimal växt för en som tycker om både vallmo och pion :)
Ja det är som du skriver...vädret kan man inte göra så mycket åt bara försöka göra något positivt av det.
Må så gott!
Ninni

Katarinas trädgård sa...

Jag har också Magnus och Perovskia ihop, passar bra! Jag tror också att funkian är Stiletto, riktigt fin! /Katarina

Merja sa...

Solhattar och vallmo är mina favoriter. Det ska sås mängder när det blir rabattdags här:)
Ha det gott!

Gardenhouse sa...

Så fina rabatter! Bredvid solhatten vad heter de? Tror kanske jag har en sådan hemma och har ingen aning om vad det är?
Pionvallmon var ju så läcker! Perenn eller sår du varje år?
Ha det gott,
kram Sussi

Louise sa...

Har både perovskia och solhattar men inte tillsammans, det kanske vore något... Vallmo är så himla fint, måste så nästa år...

kram louise