söndag 26 januari 2014

Vinterfåglar inpå knuten - fågelräkning

Så var det åter dags för räkning av fåglar vid fågelmatningen i sin trädgård.
Det är Sveriges Ornitologiska förening som håller i det, vill ni läsa mer om det så gå in på deras hemsida:
 
Det är alltid sista helgen i januari som gäller, i år alltså 24 - 27 januari.
Har ni inte räknat ännu så har ni chansen imorgon måndag!
Jag har gjort det i fyra år nu (tror jag det är) och det är alltid lite spännande att se vilka gäster man får.
 
I år har vi sen i fredags hittills haft besök av 16 olika arter, ett litet urval ser ni här.
 
Domherre, gulsparv, stenknäck, blåmes, bergfink, talgoxe
 
Jag matar med vildfågelblandning, solrosfrö, talgbollar och äpplen.
Ibland slänger jag ut överblivet bröd och idag har jag varit extra givmild och lagt ut russin och hasselnötter - tror det har smakat, det har gått åt i alla fall.
Hängde också ut en bit ost, speciellt med tanke på hackspettarna som brukar gilla det.
Idag har de dock inte visat sig intresserade av osten, däremot var koltrastarna (som här var 14 stycken av) väldigt lockade av den.
Lite svårt för dem att nå osten men de lyckades!
 
 
 
 
Hackspettarna har bara varit på ett par väldigt korta besök, de som annars brukar hälsa på ofta och inte va så fega av sig.
Idag landade en i "skräphörnan" i vår fula hög med nedfallna äpplen sen i höstas (som vi inte blev färdiga att köra till tippen med...) sen flög den snabbt iväg igen och det kan man ju förstå, haha.
 
 
Vi har också haft besök av sidensvansar några dagar, jag tycker de är sååå fina!
 
 
(Nästan alla foton är tagna genom fönstren = inte världens bästa skärpa)
Koltrastarna är några riktiga tuffingar och jagar bort både varandra och björktrastar från äpplena.
Inför sidensvansarna fick de dock ge sig, där hade de inte en chans!
 
Ha det gott och ut och räkna fåglar imorgon om ni har lust!

6 kommentarer:

Bea sa...

Hej!
Trevligt med fåglar och du verkar ha en stor artrikedom på gården. Här uppe i norr är det glest med arterna.
Hoppas veckan blir angenäm /bea

samson sa...

vad många olika fina fåglar du har på besök,
tack för fin kommentar hos jag lägger mej som följare hos dej
och lägger in dej i min blogglista
kram
maggan

Grön skön passion sa...

Attan! Jag glömde räkna detta år. Jaja! Jag vet ju att de är här iallafall och jag gör som du och smyger med kameran bakom fönsterrutan...inne i den goa stugvärmen.

Kram / Therése

Rost och rädisor sa...

Koltrastarna har åter tagit över trädgården och sparvarna har mycket att konversera om från toppen av häggmispeln. Det är härligt med liv och rörelse i trädgården.
Du har verkligen lyckats bjuda in många arter på en gång. Grattis!

Poppys trädgårdsblogg sa...

Vad många arter du har i din trådgård. Till vår fina foderlada kommer enbart talgoxar, blåmesar och gråsparvar. Och en nötväcka har vi haft. Jag skulle så gärna vilja ha besök av domherrar.

Törnrosa sa...

Du har många vackra fåglar hos dig. Så kul. Här har vi haft besök i några dagar av 9 sidensvansar som gjort livet surt för koltrastarna - ätit upp deras äpplen mitt för deras näbbar.
Hej från Törnrosa