söndag 21 september 2014

Triss i hägrar!!! Silkeshäger...

Ja, idag blev det ett "hattrick".
Tre olika hägrar!!!
Gråhäger (som ju är vardagsmat), ägretthäger (som jag sett vid ett par tidigare tillfällen) och silkeshäger (min första).
Helt fantastiskt!!!
 
 
För några dagar sedan var jag ute vid Tjolöholm och fick plötsligt syn på en ägretthäger.
Blev såklart jätteglad!
När jag kom hem kollade jag på "Dagens fågel" och såg till min förvåning att det var rapporterat en silkeshäger vid Tjolöholm.
Amatör som man är började jag fundera på om jag misstagit mig... för inte kan det väl finnas både en ägrett- och en silkeshäger där samtidigt???
Åkte ut dagen efter igen men såg inget alls då.
 
Idag gjorde jag ett nytt försök och det blev en fullträff!!!
 
 
Man lär sig dag för dag och nu förstår jag att man knappast kan förväxla ägrett- och silkeshäger.
Snacka om storleksskillnad!
Behöver man fler skiljetecken så är tår/fötter på silkeshägern gula och ägretthägerns mörka, dessutom har icke häckande ägretthägrar gul näbb.

 
Ägretthäger
 
 
Silkeshäger

 
De höll sig mycket tillsammans vilket var extra roligt och intressant att se.
Vilka vackra fåglar.

 
Ha det gott!
 

4 kommentarer:

Lena F sa...

Hej Ingela.
Jag var också där och såg de tre hägrarna i samma kikarfält.Vilken känsla av lycka!
Dina bilder är verkligen fina och visar tydligt hur stor skillnad det är i storlek mellan arterna.Tänk att de råkade hamna där samtidigt.
Hälsningar från Lena F.som fortfarande är glad över upplevelsen.

Maribel sa...

Fantastiskt fina naturbilder. Det är alltid lika roligt att titta in hos dig. Idag blir det en solig fin dag hos oss, Ha det gott!

Anonym sa...

Oj, ingen dålig trio!
Grattis till upplevelsen och dina bilder.
//Hasse

Anonym sa...

Nu har jag lärt mig något idag! Tack! Trodde silkeshäger och Ägrett var samma fågel.