tisdag 19 maj 2009

Rabarber och Lisebergs blomsterprakt

För ett par veckor sedan var det dags att skörda årets första rabarber. Av dem blev det en rabarberpaj som avnjöts med glass, mums. Sedan har det blivit rabarberkompott och en del har hamnat i frysen för framtida godsaker.
Mormor gjorde så väldigt god rabarbersaft. Jag har kvar receptet men i år blev det ingen saft, kanske nästa år...






Jag var på Lisebergs trädgårdsdagar så jag tänkte lägga in lite foton därifrån. Denna gång blir det på Lisebergs egen blomsterprakt, framöver blir det även foton på arbeten som duktiga florister gjort.
Regnet hade slått ner dessa tulpaner, men jag tycker faktiskt att det bara var en fördel :-)
Det blev en jättefin effekt och man såg verkligen blomman uppifrån som man kanske inte alltid kan annars.




Jätteurna täckt av murgröna...




Snygg rabatt med fina färgkombinationer. Fänrikshjärtan och mörklila tulpaner tillsammans med bl a buxbomsklot och stenar. Snyggt snyggt!





En snygg kombination till med färger som jag gillar...





Läcker stenlabyrint som man faktiskt skulle kunna göra hemma i trädgården.




Underbar vårblomning!!! ...




... och "snön" som hamnar på marken under träden är lika fin.




Balkansippor och silverax (tror jag) i skön förening. Ovanlig färgkombination men snyggt!





Äppelblom - inga ord behövs... man bara njuter.




Hårt och mjukt: Glas och stålkonstruktioner gjorda av människan och härliga "pastelliga" löv och blommor gjorda av naturen blir på något sätt en bra kombination.





Mycket färgprakt, men snyggt?? Nja, kanske inte i min smak men alla tycker vi ju olika... tack o lov :-)



En bit landsbygd mitt inne i Göteborg.



Det blev nog mycket av orden "färgkombination" och snyggt i detta inlägg, så det är bäst att jag avslutar här innan jag upprepar mig igen... :-)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Trevligt att ta del av din stads prakt!
Var det någon jätte trädgårdsmässa på Liseberg.
Såg det någonstans och tänkte,nästa år, då...........

India sa...

Kul. jag kunde inte åka in till Lisebergs trädgårdsmässa vilket jag egentligen hade tänkt men nu fick jag ju se lite av den i alla fall.

Lilla My sa...

Så härliga foton från Liseberg men är inte det också ett nöjesfält eller är det skillt kanske.
Stenlabyrinten kunde man gott ha i sin egen trädgård också.
Ha det bra
Lotta

Britt sa...

Vad smarrigt med rabarber. Fina bilder från Göteborg. Ha det bra//Britt

Annika Christensen sa...

Det var ett fint i´nlägg och den där stenlabyrinten skulle jag kunna tänka mig super fin. Jag kom aldrig till Lisseberg men nästa år kanske.
Ha det gott
annika

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Fina bilder! Kom tyvärr inte till Lisebergs trädgårdsdagar i år, men förhoppningsvis går det fler tåg.
Har ännu inte skördat några rabarber, det är nog hög tid nu, misstänker jag, till helgen kanske, om jag kommer till landet.
Ha det gott
Birgitta