lördag 1 maj 2010

Snart brister de...

Vad brister undrar ni kanske...
... men jag tror de flesta förstår vad jag menar  - eller hur?

Såklart är det knopparna jag tänker på.
Knopparna som snart brister ut i skir underbar grönska eller i härlig blom.


Vår praktmagnolia är redo men det dröjer nog ett litet tag än.



Däremot håller löven på att veckla ut sig på pärlrönnen som vi köpte i höstas.
Jag har undrat så om den klarat den långa vintern som nyplanterad men det har den till min glädje gjort.




Forsythian är sen till att blomma i år men nu är den på G.





Det har varit väldigt torrt i rabatterna men sen några dagar så regnar det varje dag. Bra för växterna som väl sätter lite fart nu, det ska bara till lite värme också. 
Gräsmattan behöver faktiskt snart klippas, den har blivit riktigt grön och fin.


Första dagen det regnade kändes det som ett riktigt härligt vårregn. Fåglarna sjöng allt vad de kunde och de luktade sådär gott som det gör av ett vårregn.
Nu har jag däremot tröttnat på grått väder, regn och blåst - suck...
Igår gick jag ut för att så lite sommarblommor i rabatter och utekrukor. Gick runt och planerade var jag skulle ha vad men sen slutade det med att det började regna, jag frös och gick in igen.
Ja, ja nu vet jag ju i alla fall var jag ska så vad, alltid något :-)



Den skånska nunneört som jag grävde upp en liten tuva av i skogen ifjol blommar jättefint nu - skoj.
 Heter också hålnunneört men jag föredrar skånsk :-)
Växten är tydligen känd ända sedan medeltiden och självsår sig givmilt vilket jag ser framemot!




För sådär  5-6 år sedan planterade jag lökar av honungslök.
De blommade jättefint året efter plantering och kanske också året därpå. Därefter har de fört en tynande tillvaro. Något år har det kommit upp några gröna smala blad men det har aldrig blivit mer.
I år har det plötsligt blivit en hel liten tuva av blad, så nu hoppas jag på att det kanske t o m kan bli blommor! Hade varit jätteroligt, för jag tycker de är så fina.
Nu blev jag plötsligt osäker på om de heter honungslök men jag tror det :-) Minnet är bra men kort...






Eftersom vädret är som det är så bjuder jag på lite foton på ett solskimrande hav och fåglar, tagna för några veckor sedan.






När jag satt där på en bänk vid havet med min kamera upptäckte jag plötsligt en mås som "dök" efter mat. "Oj, det skulle jag ju ha hunnit fota!" tänkte jag...
... och med lite tålamod så lyckades jag efter en tid - som ni ser här :-)



Tittade upp på himlen och vad fick jag se där om inte en mås till...
en "molnmås".
Visst liknar det åtminstone en fågel - med kropp, huvud och utbredda vingar - som glider fram över himlen!





När jag handlade på "min" handelsträdgård precis efter påsk fick jag med mig en bunt påskliljor.
De var fullt utslagna och skulle väl antagligen slängas annars.
Jag satte dem i en liten mjölkkanna utomhus och där står de fortfarande lika fina. Ja, förutom då att stjälkarna mjuknat lite och vissa viker sig  - men det är ju snyggt det också :-)




Idag är det 1:e maj!
Det är en härlig månad vi har framför oss :-)




9 kommentarer:

Med fingrarna i (j)orden sa...

Fina bilder på både trädgård och fåglar! Ha en skön helg,
Eva

Anns Gröna sa...

Vackra bilder på måsen! Man "ser" hur sen dyker.
Visst har vi mycket att se fram emot när knopparna brister - vårt persikoträd blommar för fullt redan. Liiite oroad är jag men håller tummarna hårt för att humlor och bi ska hinna göra sitt jobb.
Just nu regnar det här också - ett rejält vårregn som gör så gott! Men snickra klart rabattgången det hann vi inte!
Ha en fortsatt skön helg!
Kram
Ann

Thorins Trädgård sa...

Hallå, vilket varierande inlägg från knoppar till måsar och sedan tillbaka till trädgården. Känns som om man följde med på en liten promenad i dina trakter :D

Marit

Britt sa...

1 Maj det är ju så härligt. Fina knopp bilder//Britt

Gardenhouse sa...

En sån underbar kavalkad av vår bilder du delar med dig av! Skulle oxå villa ha en Magnolia, men bor nog väl blåsigt till=(
Håller med om att det är skönt med Maj månad framför sig.
Ha en skön kväll,
kram Sussi

Inger sa...

Magnolia är ju så himla fin, men forsythia funkar bättre hos mig här i södra Norrland.
Ha det gott!

Anonym sa...

När magnolian blommar är otroligt vackert!
Ha det gott
Kramar

Ester sa...

Det är härligt när knopparna brister!
Jag gillar också hålnunneörten. Hela klosterängen i Vadstena är full av både den violetta och den vita varianten så det där med att de frösår sig är ingen överdrift. Men väldigt vackert!
Mås så Gott!
Ester

IreneL sa...

Ja det ser ut som honungslök. Dom har såna där skruvade blad! Ha en fin dag! / Irene