torsdag 17 maj 2012

Särö Trädgård och härlig grönska i bokskogen

Var en liten sväng till Särö Trädgård (som ligger utanför Kungsbacka) häromdagen.
Handelsträdgården är inte så stor men de brukar göra det riktigt mysigt där och bygga upp små fina miljöer.

Här är en bild på en miljö inomhus där de bl a hade medelhavsväxter.
Just detta är ju förstås inte medelhavsväxter...

(Fotografierna är tagna med mobil.)

Visst är det ett sött litet hus!


Färgglad och läcker sekretär.


Man blir både glad och rofylld  av att strosa omkring här.

Dessutom finns det ett mysigt trädgårdscafé som tyvärr var stängt och jag vet inte riktigt om det ska öppna igen eller inte... hoppas det!

Inhandlade ett par vita rosenplister som ska bli marktäckare i rabatten som jag kallar "min skuggrabatt" - fast där är sol några timmar på förmiddagen och även lite kvällssol.
Köpte även två lådor med luktärtor som kommit en bra bit på väg.
De hamnar nog i en gammal zinkspann där jag tänkte sticka ner utgallrade grenar från ett gammalt syrenbuskage, kan väl bli bra klätterstöd tänker jag.

Var i allt i världen är det fina vårvädret som man längtat så efter??????
Vill inte har mer gråmulet, regnigt och blåsigt väder!!!!
Blåsten är ju dessutom bitande kall!!!

Vi åkte iväg till en bokskog häromdagen för att njuta av den speciella skira grönska som just en bokskog har.
Blev inte så långvariga där, för fy katten vad det blåste kallt, men en stund fick vi i alla fall insupa den härliga känslan av vår.


Sjön Lygnern sträcker ut sig i två mil i östvästlig riktning.



Bokens skira grönska mot klarblå himmel - vackert!


Önskar er alla en bra Kristi himmelfärdshelg.

Ha det gott!


6 kommentarer:

Livsnjutaren sa...

Så härligt ställe ni besökt. Och visst är väl en bokskog underbar. Vi har en här också. Och jag har en stor bok i min trädgård. Därför har jag döpt det nya projektet på den sidan till Biblioteket.HOppas bli klar denna säsongen. Mycket gräva och pyssel./Fia.

Anna sa...

Åh, vilket mysigt ställe!!
Bokskog i skir grönska är något alldeles enastående! Men jag håller med...var är värmen...
2 lotter lagda till dig!
Kram Anna

Helén sa...

Ser ut att vara en supermysig handelsträdgård, såna skulle finnas överallt som man kan åka o samla energi på. Vädret är inge trevligt, nu vill vi ha SOOL. Trevlig helg!//Helen

Inger sa...

Tror jag aldrig har gått i en bokskog, ser väldigt vackert ut.
Kram

Gardenhouse sa...

Så länge sedan jag gick i em bokskog...skulle behöva fara ner och göra det igen snarast!!!
Så vackert di visar, tackar!
Kram Sussi

Högagärde sa...

Härliga vårbilder. Särö verkar vara en fin plats, jag får nog se till att komma dit någon gång.