tisdag 23 april 2013

Det som göms i snö kommer upp i tö....

... fast i detta fallet tänkte jag göra om det gamla talesättet lite till:
Det som göms av fjolårslöv kommer fram vid vårstädning av trädgården hihi.
 
 
Dessa krokus hade orkat sig upp innan "städningen" började, inte så tjockt lövtäcke där.
 
 
Vi har en stor ek precis utanför tomtgränsen och den fyller trädgården med löv varje höst. Många säckar blir det som man får räfsa upp på våren.
 
 
Dessa krokus var gömda under alla löv men hade ändå börjat sin resa...
 
 
... och sex dagar senare blommade de fint.
 
 
Tyvärr verkar min stora "rugge" med blåsippor ha dött i vinter?! Snyft...
Har dock många små nya plantor utspridda lite överallt i en rabatt. Hoppas de växer till sig!
 
 
Något annat som visade sig när löven försvann var de fina pionskotten.
Vilken lycka.
Tror jag ska ta och vattna pionerna till helgen så att de orkar blomma fint till sommaren.
Tjälen är ju borta och det är väldigt torrt.
 
 
Något som sprider sig vansinnigt mycket är aklejorna.
Överallt hittar jag små och lite större plantor.
Jag älskar aklejor så det är bara fantastiskt att de har så lätt för att föröka sig!
Ska bli spännande att se alla färgkombinationer som dyker upp.
Här har en akleja självsått sig mitt i en Perovskia, kan det bli bra tro?
 
 
En av "våra" hackspettar får avsluta detta inlägg.
De är här flera gånger om dagen men nu är snart talgbollarna slut så sen kommer de kanske inte så ofta.
 
 
 
Ha det gott!
 

1 kommentar:

Ingemar Pettersson sa...

Hej Ingela!
Underbara bilder som verkligen andas vår. Som den fågelstolle jag är så faller jag pladask för dina bilder på Hacke, riktiga höjdarbilder.
Ha en fin helg
/Ingemar