torsdag 1 augusti 2013

Blommor i dikeskanten och för mig "okända" fåglar

Så är det äntligen dags för lite blommor igen i min blogg, fast inte från min trädgård utan från dikeskanten.
 
 
Tycker det är så fint när det blommar av vilda blommor i dikeskanten.

 
Korten är tagna för en dryg veckan sedan, nu är kanterna klippta och alla blommor borta...
 
 
... förstår att det kanske behöver klippas för trafikens skull men visst är det synd.

 
Så, några fåglar som jag inte vet vad är för några.
Det blir en hel del blädder i fågelboken när man är relativt nybliven som fågelintresserad.
En del fåglar hittar man och kan lätt identifiera så att man lär sig vad de heter medan andra är lite svårare.
Men, det är ju så bra med bloggandet för det finns alltid någon som kan det jag inte kan och så lär man sig nytt hela tiden. Härligt!
 
Som med fiskgjusen i tidigare inlägg.
Här har jag gång efter annan farit ut till kusten där jag vet att det håller till fiskgjuse men aldrig lyckats se de annat än på lite för långt håll.
Så är man hemma vid sjön och vad dyker upp där? Jo, en fiskgjuse!
Nu visste jag ju förstås inte att det var det när jag fotade den, haha. Den enda fågeln jag kunde hitta i fågelboken som liknade "min" var fiskgjuse men tänkte att det kan det väl inte vara...
Men då fick jag lära mig av mer bevandrade bloggare än mig i fågelvärlden att det var just vad det var!
 
Nu slänger jag ut frågan:
Vad är det här för en liten pippi?
 
 
Den här vadaren vet jag inte heller vad är för en filur?
 
 
För några dagar sedan såg jag en väldigt fin fågel som jag annars bara sett på vintrarna.
Kom körande och såg plötsligt något rött lysa mitt på vägen.
Kom lite närmare och då såg jag vad det var: en domherre!
Kameran låg på passagerarsätet och jag hann ta ett foto när den flugit upp och satt sig på ett staket. Inget bra foto, syns knappt att den är så vackert röd, men dock ett foto. 
 
 
Efter de extremt varma veckorna här på västkusten och rejäl torka så kom regnet för några dagar sedan. Bra för trädgården och naturen men ändå lite trist, hade gärna njutit av "torreväred" lite längre.
 
Ha det gott!
 

7 kommentarer:

Susie på Stjärnarve... sa...

Härliga fågelbilder - och jag är lika dålig som du är på att känna igen vilka sorter det är, men vackra är dom ändå!
Blommande dikesrenar är ju Gotland känt för och här klipper man bara där det inte blommar något, dom andra får vara oklippta. Mycket trevligt!

Skaparglädje sa...

JAg tycker det är intressant med fåglar, men just de här känner jag inte till. Bara domherren.
Sommarhälsning från Anne-Lie

Millas Trädgård sa...

Hej Ingela!
Visst är det underbart med dikesrener. Jag spelar golf och på en del banor vi varit i år har de sparat ängspartier med fantastiska blommor. Man blir glad enda in i själen och glömmer allt vad klubbor och bollar heter. Undrar också varför de måste klippa när det är som vackrast??
Jag har en god vän som är fågelskådare och även är som en levande uppslagsbok. Bra att ha en sådan till hands när man undrar vad det är för fågel som låter eller flyger omkring.
Ha en härlig helg
Kram
Milla

Gardenhouse sa...

Det är ju för gott att vara ute och njuta vår natur :) både växt och djurlivet är underbart!
Kan tyvärr inte hjälpa dig med fåglarna...bara domherren och den visste du ju om ;) vi hade en sån herre som hälsade på inne hos oss?! För ett par dagar sedan!!! Det är sällan de syns till på sommaren tycker jag, på vintern brukar de dock taförsig av fågelbordet.
Önskar en härlig vecka till dig,
kram Sussi

Snäckskalsdalen. sa...

Du tar så fina bilder. Jag kan ju inte heller fåglar så jag tycker bara att dom är vackra!

Och det där med dikesrenarna, det är samma här, men jag hann inte ta några bilder, jag. Men nu kan jag ju titta på dina!

Agneta kram

Högagärde sa...

Vilt är vackert, så är det bara.
Kram Elisabeth

Britt sa...

Visst är det vilda vackert//Britt