onsdag 13 augusti 2014

Äntligen ungar till skäggdoppingarna

 
Varje år sedan några år tillbaka har det funnits skäggdoppingar i sjön hemmavid.
Man har hoppats på ungar varje år för de bygger bo, parar sig och pysslar och donar med boet och ser ut att ligga på ägg.
Det finns små "öar" av vattenväxter i sjön och där brukar skäggdoppingarna bygga sina bo.
 
 
Tyvärr har jag aldrig sett några ungar och jag har pratat med en annan fågel- och fotointresserad som brukar vara där och "spana" men nej, inga ungar.
P g a väder och vattenstånd så verkar bona bli "översvämmade" och det kanske är det som är det stora problemet.
 
I förra veckan tog jag en sväng bort till viken och såg först två skäggdoppingar...
(en ladusvala ville också var med på fotot)
 
 
...sen fick jag syn på två skäggdoppingar till och va??? Hur ser det ut?
Jo, en unge! Men är där t o m fler än en? Jo, det är där ju!
 
 
Tre fina ungar!!! En som får simma själv och två som får skjuts med föräldrarna.
Så roligt!!!
Både för mig och skäggdoppingarna hihi. Jag har aldrig tidigare sett ungar så det var jätteroligt.
 
 
 
 
Växtligheten i vägkanterna är jättehög, har inte blivit klippt i år vilket är lite märkligt.
Mellan stråna kunde man i alla fall skymta några små fåglar på stängslet.
Lyckades zooma in och jag tror att det här är en sånglärka...

 
...som här leker kurragömma med mig.
 
 
På väg hem fick jag syn på att det satt något i toppen på ett träd bortanför viken, här är det lite inzoomat. Tänkte att det kanske kunde vara en gråhäger för det brukar här finnas.
 
 
Ännu mer inzoomning och det visade sig vara en fiskgjuse som sitter i ett dött träd och spanar ut över vattnet.
 
 
Fiskgjusar häckar i Kungsbackafjorden och det blev lyckat i år för det har rapporterats att man sett elva fiskgjusar samtidigt!
Själv har jag lyckats se sex stycken, inte illa det heller.
 
 
Ha det gott!

2 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Åååå, vilka sötingar! Fantastiskt att du fick med dom så fint på bild och dom är ju så otroligt söta!
Vilken vacker natur du har runt dig!
Agneta kram

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Vilken fantastiskt fin natur du har runt dig och som du visar på bilderna. Här hade jag en rödhake som sällskap i trädgården idag.
Birgitta