söndag 22 mars 2009

Hejsan,

Vid en promenad häromdagen stod jag still en stund och tittade på utsikten och tur var väl det. Plötsligt kom något litet utskuttande framför mina fötter! Så sött så sött var det lilla djuret :-)Det sprang fram och tillbaka över stigen, in i höga grästuvor så att man bara såg att det svajade i gräset. Plötsligt kikade den upp igen över tuvorna någon helt annanstans, för att sedan rusa iväg igen. En gång kom den rakt mot mig och stannade bara 1½ meter framför mina fötter, tittade och luktade (antar jag), satt där en stund innan den sen skuttade till det skyddande gräset igen. Har nu lärt mig via internet att det var en hermelin - tror jag i alla fall?

Ser ni den lilla "pepparkornsnosen"? Visst är den söt!















Solglitter i havet...










Har aldrig promenerat på detta stället förut, så det var lite av en upptäcktsfärd. Det fanns många små sådana här träd i terrängen - visst måste det vara Glanskörsbär? Underbart fin bark, den glänsde så i solen.






Så "måste" jag ju få med lite blommor också, det blir ett par foton hemifrån.

Vintergäcken kikar nu fram i rabatten :-) Trodde ett tag att de kanske inte skulle komma i år eftersom jag tyckte att det dröjde, tänkte att lökarna kanske ruttnat bort, blivit uppätna - ja, vad vet jag? MEN, jag var bara otålig! Nu lyser det gult och fint.
Tänk vilken kraft i en sån liten blomknopp. De lyfter upp jorden och liksom knuffar undan den för att just jag ska få njuta av dess blommor. Ja, det är väl inte därför egentligen, det är ju naturens gång, men man kan ju få tänka så så blir det ännu mer speciellt :-))



Vårpynt...

3 kommentarer:

Moa sa...

Vilka härliga bilder på våren, hermilin, solglitter och vintergäck.. kan det bli bättre.. Ha en skön vecka.. Monica

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Att du hann med att fotografera? Söt är den i alla fall.
Härligt med solsken och promenad.
Ha det gott
Birgitta

Annika Christensen sa...

Ohh ja vad söt den var.
Vilken tur att du fick den på bild.
Ha det gott
Annika