tisdag 18 januari 2011

Tulpaner, tulpaner, tulpaner...


Nu är det verkligen tulpanernas tid!

Fick tre buntar av gäster i lördags, det blev en härlig bukett - vilken lyx :-)







Min första tulpanbukett för året har snart gjort sitt... men hänger med några dagar till.



Har en bukett vita tulpaner oxå, jättefint tillsammans med blåbärsris.







Tulpaner är härliga, men det finns ju andra blommor som oxå lockar :-)

Vita muscari - pärlhyacint - står i en gammal fin kopp.
De har ju visserligen inte slått ut än, men den som väntar på något gott...



Primula kan man ju inte vara utan när längtan efter våren är stor.





Hittade en för mig ny blomma senast jag var på "min" handelsträdgård.
Enligt dem är det en ny sorts Saint Paula.



Blommorna ser ut som Streptocarpusblommor - kornettblommor - i miniatyr.

Vad det än är så är de väldigt söta!



Idag har solen lyst - underbart!
Luften känns så mild att jag faktiskt fick riktiga vårkänslor :-)

Snön smälter bort dag för dag.
Runt huset och där vi skottat är det nu nästan barmark.

Idag kunde jag för första gången denna vinter se mina julrosor som tidigare varit helt dolda av snön.
Den vanliga vita hade små knoppar, underbart att se.

Ha det gott.


12 kommentarer:

Lilla My sa...

Så vårigt det är hos dig och visst är tulpaneran härliga så här på vårvintern man njuter som mest av dom nu tycker jag.
Kram Lotta

Anne-Lie sa...

Tulpaner är underbar, man längtar till våren, man gör allt för att locka fram den med olika blommor.
Den nya sortens saint paulia har jag också, jag köpte min förra året, och nu är det nya knoppar på väg. Den är jättesöt tycker jag.
Kram Anne-Lie

Christina sa...

Så mycket fina blommor du har! Den sista blomman har jag också. Den heter chirita, du kan googla på det, så hittar du mer om den. Den är så tacksam och blommar nästan året om.
Ha det gott!
Christina

Med fingrarna i (j)orden sa...

Åh så härligt. Våren har ju redan flyttat in hos dig!
Eva

Ester sa...

Mmm... Tulpangnissel gör en väldigt glad!
Må så Gott!
Ester

Britt sa...

Har en liknande eller samma blomma som du visar på de sista bilderna och den blommar om just nu //Britt

Gummans Trädgård sa...

Härliga tulpaner...bara de kan prata...gnissla.
Nu väntar en underbart spännande tid,
med drömmar om vår.
Ann.

Susie på Stjärnarve... sa...

Underbara tulpaner och den där S:t Paulian/chiritan var helt otroligt gullig!
Tuyvärr blev det ingen lunch med lutfisk i tisdags, jag ska på den idag istället, men...Väninnan hade inte hittat någon lutfisk. Jäklar!

Ninni sa...

Vilket underbart fång tulpaner! De är så härligt krispiga.
Jag använder Photoshop till bildredigering.
Må så gott!
NInni

Gardenhouse sa...

Så härligt vårigt med tinande snö och tupaner.
Det kan jag inte skryta med... Tulpanerna var slut och vi har underkylt regn =(
Vad snyggt med vita tulpaner blåbärsris tillsammans!
Trevlig helg,
kram Sussi

Huset vid ån sa...

Vad voer livet utan tulpaner så här års....Härliga fång!

Ha en sköön söndag!
Kraaam Therese

Anonym sa...

Det var mycket fint det du har i dina domäner.
Doftar någon av tulpanerna?