söndag 30 oktober 2011

Lite från trädgården just nu

Det är en lite märklig känsla när man går runt och tittar i trädgården nu.
Visst märks det tydligt att det är höst, t ex blommar min lila höstaster vackert på några olika ställen i trädgården.


Korallkornellen har lyst upp väldigt vackert med höstfärger på sina blad och de röda grenarna.
Här har de allra finaste färgerna börjat dämpas lite men fortfarande tycker jag de är vackra.



Samtidigt kan man på andra ställen i trädgården tro att det fortfarande är sommar eftersom lavendeln blommar lite stillsamt.


Kaprifolen har nya knoppar...


... likaså rosen "Mary rose". Hoppas att de hinner slå ut innan frosten kommer!
Här samsas "Mary rose" med spansk näva som blommar fortfarande.
(I bakgrunden syns lite rosa plättar, det är rosen "Leonardo da Vinci" som blommar fint)


Självsådda små ringblommor blommar lite här och där. Just dessa tycker jag har placerat sig fint bland silverarven,


Ett par olika clematis har kommit med några enstaka eftersläntande blommor och inte mig emot :-)


Så tar vi lite höstkänsla igen.
Jätteramsens blad lyste som guld i solen...


... och vid kärleksörten blommar nävan samtidigt som den har fin höstfärg på en del av sina blad.

Ja, nu har ni sett lite av hur vår trädgård ser ut just nu.
Idag är det 12-13 grader varmt och för några nätter sedan var det som kallast 10 plusgrader trots att det snart är november. Härligt!

Tack för era uppmuntrande kommentarer om att odla kungsängsliljor!
Det verkar ju faktiskt som att de inte är så kräsna som jag trott, så nu ser jag verkligen fram emot våren :-)
Har dessutom grävt ner lökarna i tre olika rabatter, så någonstans ska det lyckas.

Ha det gott!


10 kommentarer:

Susie på Stjärnarve... sa...

Visst är det en otroligt vacker höst, fast jag undrar egentligen hur det var förra året vid den här tiden. Ska nog försöka kolla det.....

staudecafeen sa...

skønne billeder. tak for kigget:) Anne Gine

Snäckskalsdalen. sa...

Oj så mycket vackert från din trädgård, det är fantastiskt att det finns så mycket fint ännu.
Agneta kram

Furulunden sa...

Åhh! Så fin høst det er hos deg :)

Christina sa...

Vad mycket fint du har att njuta av fortfarande!
Ha det gott!
Kram
Christina

Helena sa...

Ja jag håller med dig.Visst är det lite konstigt.Lavendeln o rosorna tex.blommar hos mig med!
Du kan tro att det känns när jag ser bilden från min trädgård med cafemöbeln...vad har jag gjort kan jag känna lite grann.
Men jag uppskattade inte platsen o sitta ner där gjorde vi inte eftersom det bara är några meter till grannens vardagsrums fönster..nä det vart bättre med trädet!
KRAM från mig!

Louise sa...

Vad mycket färger du har kvar i din trädgård! Visst är korneller fina! Håller tummarna att rosorna blommar ett bra tag till, känns synd om knopparna att inte få slå ut!

kram louise

Merja sa...

Så fint det är hos dig än! Vilken skön höst det varit hittills. Varm och skönt här också:)
Lycka till med lökarna!

Gardenhouse sa...

En så vacker trädgård du har! Så mycket som blommar så fint ännu, underbart!
Jag måste ut och njuta i min lite i helgen jag med, mellan varven fårstallet fixas om och till ;)
Tack så jätte mycket för blogg vinsten, såå fin och rolig. Är super nöjd!
Kramar Sussi

Gardenhouse sa...

Hoppas allt är bra med dig!
Önskar en fin Söndag,
kram Sussi