lördag 21 februari 2009

Irland

Här kommer då några foton från Irland. Tyvärr inte så bra skärpa och färg, efter skanning av gamla foton, men jag hoppas att man ändå kan få en uppfattning om bl a rhododendron och hur fantastiska de var.

Först ett par bilder från Bray, en ort söder om Dublin. Förr var Bray faktiskt en viktoriansk kurort. Det är en tuff promenad upp till Bray Head men man var omgiven av en intensiv söt doft från gula blommande buskar. Minns att jag frågade vad buskarna hette, men det kommer jag ju inte ihåg efter 10 år :-)





Så tar vi ett skutt till en ort norr om Dublin, nämligen Howth. Där fanns fantastiska rhododendron och azaleor i en park vid Howth castle. Jag är ju van vid rhododendronprakten på Sofiero men här var en del buskar uppstammade till stora träd, jättefint!

På den tiden var jag inte så intresserad av fotografering, så fotona från Irland är inte många och inte så bra men ändå roliga minnen.







Här ett blåregn på en fasad. Ett otroligt fint och imponerande blåregn och lika otroligt att jag inte gick närmare och tog ett kort!!!




Ett nytt skutt och denna gång över till västkusten, till orten Killarney. Jag åkte en guidad busstur på en rutt som kallades "Ring of Kerry". Tyvärr regnade det konstant hela dagen och inga foton tog jag trots jättefina naturvyer, vad jag minns p g a regnet. Blått hav och grönt grönt land. Har skannat in ett par vykort men de är också väldigt otydliga efter skanningen...






Utanför Killarney ligger Killarney National Park och på det området ett 1800-tals gods, "Muckross House". I dess park hittade jag den här kamelian i ett undanskymt hörn. Den var säkert 3 meter hög om inte mer. (som tidigare så är fotot som det är, inte så bra kvalitet... och det syns tyvärr ännu sämre här än på det riktiga fotot)





Till sist ett foto på härligt färgglada hus och en gatuskylt på gaeliska (och engelska tack o lov).




Har ni inte varit på Irland så kan jag absolut rekommendera en resa dit! Jättefin natur, gammal historia och trevliga människor. När man åkte guidade bussturer så var busschaufförerna fantastiska, de sjöng och berättade historier från Irland vilket gav turerna ännu en dimension - jättetrevligt helt enkelt :-))

3 kommentarer:

Länninge Trädgård sa...

Jag tycker att du tagit jättefina bilder, men jag förstår också hur vackert det måste ha varit i verkligheten. Det är ju nästan alltid så att verkligheten överträffar bilden.
Trevlig helg
Helen

Annika Christensen sa...

Irland verkar verkligen fint. Det är inget fel på bilderna jag ser precis att jag vill åka dit.
Fast jag blev så full i skratt när du skriver, varför gick jag inte nämre?
Det har jag tänkt om mig också många gånger.
Varför?
Ha det gott
Annika

Ninni sa...

Roligt att få se dina bilder från Irland...Jag åkte runt med bil där för massor av år sedan. Ring of Kerry och Killarney kommer jag väl ihåg. Mina bilder finns i ett fotoalbum hemma i Sverige och är säkert inte hälften så bra som dina;)
Tack för titten!
Må så gott!