måndag 9 februari 2009

Trädgården just nu

Igår var jag ute och fotade lite i trädgården. Kikar varje dag efter en skymt av vintergäck men än så länge syns inte minsta lilla. Det finns som tur är mycket annat att rikta kameran mot om man vill...


Jag brukar alltid klippa bort avblommat från min ros New Dawn, men i höstas måste jag ha missat det. Nu finns det lite nypon på rosen, egentligen jättefint men påverkar det rosen negativt kommande säsong? Samtidigt som nyponen pryder rosen så kommer det stora fina nya skott, hoppas de klarar frosten - för mer frost lär det ju bli innan våren är här på riktigt.






Min vita julros växer bra, blomstjälkarna blir högre och knopparna större. Dock verkar det som om något ätit sig in i flera av knopparna? Undrar vad det kan vara och vad jag kan göra åt det?? Den limefärgade är också på g, men den vinröda dröjer än. Den som väntar på något gott (fint)...

Läste just idag att man inte ska låta nedfallna löv ligga runt julrosorna eftersom de kan sprida sjukdomar - och jag som trodde att det var bra eftersom de skyddar mot frosten när det är barmark, vilket vi nästan alltid har? Nu kan jag inte bestämma mig för om jag ska ut och rensa bort löven eller inte.







På ett ställe intill husväggen tror påskliljorna att våren kommit på riktigt redan.





Kunde inte låta bli att ta ett foto på lammöronen som verkligen ser extra mjuka och goa ut tillsammans med bruna "döda" eklöv mm.


Det var dagens inlägg. Nu får jag leta nya fotomöjligheter tills nästa gång :-)

7 kommentarer:

Ninni sa...

Vilka fina vårbilder från din trädgård! Jag brukar låta nyponen vara kvar som dekoration men jag vet faktiskt inte om det har någon negativ inverkan...Har inte märkt något iaf.
Tack för kommentaren hos mig!
Ninni

Anjas Hill sa...

Hejsan!
Våren har visst kommit så långt i din trädgård att någon larv (eller kanske t.o.m. snigel?) har kalasat på julrosblomman.
Jättesöta bilder!SNART är vi där då de första blommorna öppnar sina kalkar. När vi väl är där - går det ju så fort över, så att jag har bestämt mig för att njuta redan nu
;-))!
Tack så mycket för din kommentar!

mvh, Anja

Annika Christensen sa...

Va har påskliljan kommit så långt!
häftigt.
Vet inte heller om det där med nypon.
Tack för kommentaren hos mig och jag har börjat blixtfotografera och det är därför det blir sådant ljus.
Ha det gott
annika

Tulipa sa...

Hej!
Tack för din hälsning!

Jag säger samma som Annika...har påskliljan kommit så långt?!
Kändes som att flyttas lite framåt i tiden!

//Mariette

Gunilla sa...

Vilka fina bilder. Här hos mig lär det dröja ett bra tag innan det syns några blommor , vi har så mycket snö men jag har ju något att se framemot.Idag har vi -16 och sol.
Ha en bra dag

Gunilla

Monica sa...

Oj, vad långt kommna vårens härligheter är hos dig ...här i Sthlm lär vi väl få vänta ett tag till innan det går att hitta vårtecken.
Tjingeling
Monica

Merja sa...

Säger som Tulipa att det känns som att flytta fram i tiden:)
Här har vi tjockt med snö än.
Jag har inte gjutit plattorna jag visade själv. Såg dom på Trädgårdsmässa i England. Ha det